Knappe overwinning in KNSB beker

2010-01-18

3e ronde KNSB beker: ESGOO - En Passant 1½-2½

In de strijd om de KNSB beker heeft het viertal van En Passant deze week een fraaie prestatie geleverd door het in de meesterklasse uitkomende ESGOO uit te schakelen. In Enschede kwam een degelijk En Passant geen moment in gevaar en de op hoger niveau acterende tegenstander werd met 2,5-1,5 uitgeschakeld.

De club uit Enschede speelt twee klassen hoger dan En Passant, maar in de reguliere competitie zijn de teams groter. In het bekertoernooi speelt men met viertallen En Passant heeft met Bosboom, Carlier, Vedder en De Graaf vier spelers die ook op het hoogste niveau mee kunnen en dat bewezen ze afgelopen maandag. ESGOO, een fusieclub ontstaan uit het Enschedees Schaak Genootschap en Oefening & Ontspanning, beschikte aan het eerste bord over een sterke meester, Frank Kroeze, en En Passant nam de gok door Richard Vedder op het eerste bord te zetten in de hoop deze man een half punt afhandig te maken, waardoor Manuel Bosboom en Bruno Carlier een bord lager dan normaal konden spelen om zo hun winstkansen te verhogen. En deze taktiek slaagde wonderwel.

De eerste die klaar was, was Dick de Graaf. Hij had een pion geofferd voor aanvalskansen en na enige strijd stelde zijn tegenstander remise voor. Nu is De Graaf iemand die dergelijke stellingen graag tot op het bot uitvecht, maar in zo'n viertallenwedstrijd is het van groot belang om te kijken hoe de teamgenoten er voor staan. En een blik op de overige borden leerde De Graaf dat het niet nodig was risico's te nemen en hij aanvaardde het aanbod.

Richard Vedder voldeed kort daarna aan zijn opdracht om remise te maken tegen de gevaarlijke kopman. Hij bouwde een stelling van gewapend beton waar geen doorkomen aan was voor zijn tegenstander. Deze stelde dan ook na 74 zetten maar remise voor nadat hij vergeefs naar openingen had gezocht. Vedder accepteerde, zodat de tussenstand 1-1 werd en de twee beste spelers nog bezig waren. Kon dat nog fout gaan? Eigenlijk niet, want ze stonden beiden zeker niet minder, hoewel de winst ook nog niet duidelijk was. Dat veranderde op een hoogst merkwaardige manier.

Tc5-c3?

Het diagram geeft de stelling weer nadat wit zojuist 38 Pe4 heeft gespeeld. Op het belendende bord ontdekte Bruno Carlier dat zijn klok defect was. Hij had hem ingedrukt, maar zijn tijd bleef doorlopen. De wedstrijdleider was even niet in de buurt en Bosboom adviseerde Carlier hardop om dan de klok stil te zetten. Of Bosbooms tegenstander hier ernstig door werd afgeleid weet niemand, maar feit is dat hij hier de blunder van het jaar produceerde. Hij speelde Tc5-c3?? Een zeldzaam grove blunder op meester-niveau. Bosboom profiteerde dankbaar, sloeg de toren er met het paard af en zijn tegenstander gaf het meteen op. 2-1 voor En Passant.

Bruno Carlier had inmiddels een stelling gekregen die hij onmogelijk kon verliezen. Daar was nauwkeurig verdedigend werk aan vooraf gegaan, want zijn tegenstander zette hem na een pionoffer zwaar onder druk. Nu alle gevaren bezworen waren en Carlier zelfs materieel in het voordeel was stelde hij met het oog op de stand remise voor. Zijn opponent kon eenvoudigweg niet weigeren, waardoor de eindstand 2,5-1,5 voor En Passant werd.

En Passant bereikt hierdoor de laatste zestien van het bekertoernooi. De halve finales en de finale worden centraal op dezelfde dag gespeeld. Om deze finaledag te bereiken moet En Passant dus nog twee ronden overleven.

Frank Kroeze  2417  Richard Vedder  2260  ½½
Christian Richter  2403  Manuel Bosboom  2447  0-1
Paul Bierenbroodspot  2227  Bruno Carlier  2395  ½½
Jaap Vogel  2196  Dick de Graaf  2165  ½½

Maakt EP kans in het bekertoernooi?