(fotoalbum) Dick de Graaf wint op Texel

2009-12-31

Met een afvaardiging van 9 personen was het weer een leuk dagje uit naar Texel, voor het jaarlijkse rapidtoernooi in De Koog. In tegenstelling tot voorgaande jaren hadden we nu maar liefst een kwartier speling bij de boot.

Texelse courant:

Schaker Jaap Dros pakt derde plaats in Kersttoernooi

In restaurant het Vogelhuis-Oranjerie in de Koog streden 32 schakers om de winst in het jaarlijkse B&B Van der Vis en Den Boer Oliebollentoernooi. Dick de Graaf uit Bunschoten won de eerste prijs in de hoofdgroep met 6.5 uit zeven. Texelaar Jaap Dros werd derde met 4 punten.

In een sterke hoofdgroep streden acht schakers om de eerste prijs van €100,=. Dick de Graaf heeft een rating van rond de 2200 en hij deed wat op grond van zijn rating mag worden verwacht; het toernooi winnen. Tweede werd Mark Helder uit de kop van Noord-Holland, hij moest alleen tegen De Graaf een nul incasseren. Jaap Dros bleef lang meedoen in de strijd om de hoogste plek en werd uiteindelijk derde. Een prima prestatie van Dros, hij haalde 4 uit 7.

In groep 1 had Dick van Barneveld lange tijd de bovenste bovenste plaats in handen. In de laatste partij verloor hij echter in een zinderende partij van Kees de Best. Van Barneveld werd daardoor gedeeld tweede met Guido de Romph met 5 uit 7 en Thijs Zwaan, wederom uit Bunschoten, werd eerste met 6 uit 7.

Joe Kok werd in de tweede groep winnaar met 6 uit 7. Hij verloor geen partij en moest tweemaal in remise berusten. Stephan van de Groep legde beslag op de tweede plaats.

De 3e groep van acht schakers werd gewonnen door de Texelaar Roel Riegman. Riegman hield de eer van de Texelse schakers hoog door de groep met 6 uit 7 winnend af te sluiten. Hij troefde daarmee Douwe Tjerksta af, die tweede werd met 5.5 punt. Aldo Witte, jeugdlid van schaakclub En Passant Texel werd voor zijn sterke optreden, een 50% score, beloond met een kappersbon van Cocky's Kapsalon.

De prijsuitreiking werd verzorgd door Benno Bakker van B&B Van der Vis en Den Boer accountants, de hoofdsponsor van schaakclub En Passant en van het Kersttoernooi. Hij sprak zijn waardering uit over het niveau van het toernooi en de gemoedelijkheid tussen de deelnemers. Behalve de geldprijzen in elke groep waren er twee kappersbonnen van Cocky's kapsalon, een dinerbon van het Vogelhuis Oranjerie en drie heerlijke flessen wijn van De Wit Slijterij uit Den Burg te verdelen onder de winnaars. Het Vogelhuis Oranjerie zorgt elk jaar voor oliebollen die goed aftrek vinden onder de deelnemers!

Hoofdgroep:
Dick de Graaf 6,5