EP2 revancheert zich tegen SGA5

2009-12-18

SGA5 - EP2  2-6

Na de onverwachte heimpleite vorig seizoen tegen het 5e van Schaak Genootschap Amersfoort, werd het deze keer een ruime overwinning voor de favoriet in 2A.

Remy Sennema  Arie van Diermen  0-1
Sytze van der Velde  Arie van den Hoogen  0-1
Chris Roelandt  Gijsbert Cor Heuveling  ½½
Henry van den Bor  Jan Matthijs van Leeuwen  1-0
Hadish Mebrahtu  Rick van Beek  ½½
Anthon Kluijfhout  Henrik Koelewijn  0-1
Jan Krabbenbos  Jacob de Graaf  0-1
Jos Achterberg  Gert Reichardt  0-1

Gedeeltelijk verslag Rick van Beek:

Op 18 december wachtte de eerste grote klus voor En Passant 2; de uitwedstrijd tegen het favoriete Amersfoort 5. Vooraf waren de verwachtingen niet al te hoog gespannen. Een hele reutemeteut gaf aan problemen te hebben deze avond vrij te houden. Henrik moest misschien oppassen op de kleine meid, Heuveling zou avonddienst hebben en supersubs Guido, William en Sjaak konden evenmin meespelen vanwege skivakantie, kerstborrel, of iets dergelijks.

Aangekomen bij het schaakkasteel bleek het invallerprobleem gelukkig mee te vallen. Henrik en Heuveling konden respectievelijk hun dochter en avonddienst verzetten. De opengevallen plaats van Hille werd dit keer opgevuld door... Gert Reichardt. Gert maakte op 7 december na zo'n 25 jaar zijn rentree bij En Passant, in het vijfde. Daar won hij zijn partij en nu wilde hij het een klasse hoger nog eens proberen.

De rit naar Amersfoort verliep ondanks de sneeuw en gladheid zonder problemen en aangekomen waren Arie van den Hoogen en Janmaatje al gearriveerd. Korte tijd later konden we beginnen. Na een uur zag het er allerminst naar uit dat de wedstrijd goed voor ons zou aflopen. Arie van de Hoogen stond in de verdrukking, Heuveling stond slecht, ik stond slecht (zat totaal niet in de wedstrijd en gaf knullig een pion weg), Jan-Matthijs stond verloren (kreeg een knal op f7 te verwerken; 2 pionnen kwijt) en Jacoba stond zwaar onder druk. Zouden we net als vorig seizoen opnieuw verliezen van onze schaakvrienden uit Amersfoort?

Vanaf uur twee begon het mee te vallen. Jan-Matthijs verloor, daar was niets meer aan te doen, maar Heuveling kreeg zomaar een remiseaanbod. Zijn tegenstander stond een vette pion voor en zijn torens waren voor bulldozers aan het spelen. Maar er was een kleine tegendreiging en dat was aanleiding voor een remiseaanbod. Aanpakken dus! Henrik had ondertussen een paar stukken kado gekregen en zo stond het dus 1,5 - 1,5. Ikzelf kon wat dreiginkjes creeren op de lange diagonaal en de extra open lijnen. Genoeg voor mijn tegenstander om te gaan voor eeuwig schaak. Na enig wikken en wegen en een ronde langs de borden besloot ik hierop in te gaan. Ik zat totaal niet lekker in de wedstrijd en een volgende fout hing naar mijn gevoel in de lucht. Daarnaast was Arie van den Hoogen weer een beetje boven Jan en hadden Arie van Diermen (bord 1) en Gert (bord 8) een voordeel opgebouwd. Alleen Jacob stond beroerd; hij was een pion achtergeraakt. Misschien ging het toch nog goedkomen, dacht ik.

Korte tijd later won Arie van Diermen droog. Ineens had hij alle stukken op de goede plaats staan en zijn jonge tegenstander kon met zijn plas naar de dokter; 2 - 3.