En Passant snelschaakkampioen SGS!

2009-11-07

EN PASSANT KAMPIOEN SNELSCHAAK

Het eerste zestal van En Passant is snelschaakkampioen geworden van de Stichts Gooise Schaakbond.
Het is de eerste keer dat En Passant deze prijs wint, en een onderbreking van de jarenlange dictatuur van clubs uit Utrecht.

Het uur rijden was niet optimaal, maar de speellokatie was prima. De barprijzen wel dubbel zo duur als bij ons en ongetwijfeld zal de SGS flink wat huur moeten betalen daarzo. Terwijl in Spakenburg de derby plaats vond tussen IJsselmeervogels en Spakenburg (0-2 met M.E. erbij) kon En Passant met veel moeite 2 teams op de been krijgen. Gelukkig vonden we gisteravond nog onze 12e man, zodat het 2e team niet direct overal met 0-1 achter zouden staan.

Bij aankomst bleken we een paar spelers te missen. Jeroen was verkeerd gereden, en met hem Laurents en Bruno. Terwijl wij naar de aanrijroute stonden te kijken of zijn goudgele auto eraan kwam, kwam hij 1 minuut voor tijd vanaf de andere kant ineens de parkeerplaats op rijden. Geen idee waar hij vandaan kwam, maar hij was er. Toen Jeroen dan toch op tijd bord 6 gevonden had, bleek de opponent slechts 5 spelers te hebben. Leverde onze man 'extra' direct al een punt op!!

De indeling voor EP1 bracht de 2 zwaarste tegenstanders in de laatste ronde. Utrecht 1 in de voorlaatste ronde, en regerend kampioen Paul Keres in de laatste. Team 1, zonder Hans Böhm en daarom met invaller Laurents van Twillert, had een hele goede strategie: de wedstrijden waar het toe doet winnen, en geen fouten maken in de wedstrijden 'die er niet toe doen'. Gewoon alles winnen dus, maar net als vorig jaar (2e plaats) ging dat niet zo makkelijk. De tegenstanders waren geen koekebakkers en de onzen zouden niet erg in vorm zijn.
De eerste ronden werden relatief eenvoudig gewonnen, al maakte Sjoerd Drent een beroerde start van 0 uit 3. Zijn vorm bleek dus nog steeds zoek. Slechter kon het niet en dus moest het wel beter gaan. Na zijn eerste halfje in ronde 4 (die de overwinning bracht!) kwamen er een serie palen op het scoreformulier. Precies op de cruciale momenten won Sjoerd zijn partijen en was daarmee belangrijk voor het team. Evenzo belangrijk was Laurents, die niet bang was voor de elo's van de tegenstanders. Hij behaalde een formidabele score van 7 uit 11!

Met de twee laatste ronden voor de boeg hadden EP en Utrecht al hun wedstrijden nog gewonnen. EP niet zonder slag of stoot, Utrecht erg eenvoudig met veel doelsaldo. Concurrent Paul Keres had een misstap gemaakt, ze verloren van Amersfoort die GM Matthew Sadler weer mee hadden gebracht, die in die wedstrijd overigens wel verloor van IM Xander Wemmers, maar de rest liet het daar afweten...
De kraker tussen EP en Utrecht zou cruciaal zijn, en een gelijkspel zou geen soelaas bieden, want Utrecht had een sloot doelsaldo voorsprong, maar hoe geschiedde: EP hakte de favoriet met 4-2 in de pan!!

Toen moest de laatste wedstrijd tegen Paul Keres 1 nog wel gewonnen worden, en dat zou nog een hele dobber zijn. En het liep ook mis voor EP! De wedstrijd ging verloren... maar wat bleek? Utrecht moest haar misstap nog maken tegen een outsider, want zo hadden we onze strategie immers afgesproken. Uitgerekend Paul Keres 2 hielp ons door Utrecht een poets te bakken. JJJ en zijn mannen versloegen verrassend Bensdorp en haar mannen. En zo bleek de nederlaag van EP zonder gevolgen, en wonnen we een.... KLOK!

KAMPIOENEN!!

Manuel Bosboom was de te kloppen man van het toernooi en behaalde een bijna perfecte 10 uit 11 aan bord 1. Alleen die Sadler hè? Aan bord twee deed Bruno Carlier het ook uitstekend met 9 uit 11, terwijl Richard Vedder en Dick de Graaf met 8,5 en 7,5 punt ook een prima dag hadden. Sjoerd behaalde ondanks een moeizame start toch 6,5 punt en Laurents een uitstekende 7 uit 11. De mannen uit vorm, Sjoerd en Richard, zijn bij deze weer in vorm verklaard. Vooral Richards overwinning op bella Bensdorp en Sjoerds dwingende zege in de laatste ronde waren rake klappen.

En team 2? We wonnen er een paar, en verloren er een paar. Natuurlijk waren we geen favoriet, daarvoor misten we onze jokers. Halverwege de middag kwam Amersfoorter Robert Krouwel naar mij (GdR) toe: "wat zijn jullie slecht man, wat doen jullie hier?" Even onthouden, daarna moesten wij tegen Amersfoort, en wie verloor al na 3 minuten van onze Aart de Jong? Juist, Krouwel! En ook de wedstrijd wonnen wij, met 4-2. Die zat!

EP2 behaalde 10 matchpunten, goed voor een plek ergens tussen de kampioen en de rode lantaarn.
Jan Matthijs van Leeuwen werd topscorer van team 2 met 7 uit 9. Arie van den Hoogen behaalde een keurige 6 punten aan bord 1, waarvan eentje vanuit onmogelijke positie tegen een Soester. Met twee dames minder de ander door de vlag gedrukt! Guido aan bord 2 behaalde 4,5 punt, Jasper had een moeilijke dag aan bord 4 en scoorde 1,5 punt. Vaak een goede stelling maar zijn tegenstanders hielden steeds zijn vlag in de gaten. Aart haalde 5 punten (waarvan 1 tegen Krouwel, was dat al vermeld?) en Jeroen haalde na zijn overdonderende zege in ronde 1 uiteindelijk 4 punten, waarvan 1 keurig matje met dame en loper.

hik