Verslag EP1 - Groningen 2

2009-11-04

En Passant herpakt zich tegen Groningen 2

Na de nederlaag in de eerste ronde moest er ditmaal gewonnen worden. Een nieuwe misstap zou En Passant kansloos maken voor het kampioenschap. Het werd een ruime overwinning tegen het tweede team van Groningen. De thuiswedstrijd eindigde in 6½ - 1½ voor de onzen.

Bij aankomst bleek het team van Groningen uit slechts zeven spelers te bestaan. De achtste bordspeler kwam niet opdagen, en zo begon En Passant gratis met een voorsprong. Het was Arie van den Hoogen die voldoende had aan het aanzetten van zijn klok om het punt bij te schrijven.

Het was echter Groningen die de eerste overwinning boekte, maar het zou ook de laatste blijken. Sjoerd Drent speelde met zwart aan bord zeven geen beste wedstrijd. Zijn tegenstander, die naar eigen zeggen zijn eerste wedstrijd van dit jaar speelde, viel genadeloos binnen met een toren, geholpen door een sterk loperpaar. Drent zag grote schade en gaf zich gewonnen.

Het leek even tegen te zitten, want vervolgens kwam Richard Vedder niet verder dan remise aan bord 3. In een lastige stelling nam hij geen risico. Hij moest overgaan tot zetherhaling, anders zou zijn tegenstander goede kansen krijgen voor een gemene counter. Zo was na drie borden de stand nog gelijk, maar toen was het de beurt aan de drie schaakmeesters om hun klasse te laten zien. Manuel Bosboom speelde aan het hoogste bord een rustige partij, maar zijn opponent moest veel tijd investeren om Bosboom te kunnen bijbenen. Zijn pionnenstructuur werd uiteen geslagen, en er restte een verloren eindspel. Bij het analyseren achteraf bleek dat tegenstander Riemens een paar goede kansen had gemist. Zijn analyse is terug vinden op www.utrechtschaak.nl in het draadje van de tweede ronde. De KNSB-serie van Bosboom is indrukwekkend, hij heeft nu al elf wedstrijden op rij gewonnen.

Bruno Carlier speelde erg scherp aan het tweede bord. Met wit speelde hij zijn kenmerkende rustige opening, waarbij er weinig aan de hand lijkt. In het middenspel kwamen er steeds meer stukken in te staan, maar Carlier had alles zorgvuldig uit zitten rekenen. Bij het vallen van de klappen dreigde Carlier met promotie, en dat viel niet meer te keepen voor de Groninger. Stand 3,5-1,5.

Het punt voor de overwinning kwam van Hans Böhm. Getergd na zijn remise in de eerste ronde speelde hij een sterke partij aan bord vijf. Hij trok met zijn pionnen de middellijn over, en hield de stelling voortdurend onder druk. Toen de tijdnood na veertig zetten voorbij was, kwam hij twee verbonden vrijpionnen voor te staan, en toen was het niet moeilijk meer.

Dick de Graaf kwam een half uur te laat voor aanvang van zijn partij. Dit is toegestaan, tot maximaal een uur. De consequentie is echter wel dat de klok gewoon wordt aangezet en dat De Graaf met een half uur achterstand moest beginnen. Waar ander spelers misschien enige stress zouden voelen, ging De Graaf eerst nog even een gebakken visje eten, die hij zelf had meegebracht voor alle spelers en tegenstanders. Na het wassen van de handen ging hij rustig zitten en dacht toen ook nog een paar minuten na over zijn eerste zet. De tegenstander was zichtbaar van slag, en toen De Graaf vervolgens sneller ging spelen raakte zijn tijdsvoorsprong geleidelijk op. De Kaaieman haalde de veertig zetten op tijd en tikte een gewonnen eindspel keurig uit.

Als laatste was Arie van Diermen bezig. Bij een gewonnen stand kon hij vrijuit spelen voor zijn eigen kansen. In een stelling waarin beide spelers een paard en een loper hadden, had Van Diermen nog een pion extra. Vakkundig wist hij het volle punt binnen te halen, zodat En Passant met een hoog doelsaldo de tweede ronde afsloot. Concurrent Max Euwe bleek nipt te hebben gewonnen van Hardenberg, en blijft het hopen op een misstap van het team uit Enschede later dit seizoen.

De stand is terug te vinden via: