Schaakclub "En

Reglement NK snelschaken clubteams

Wijzigingen voorbehouden!

1 Toernooiformule

  1. Er wordt gespeeld in twee gescheiden groepen. Binnen elke groep worden 11 “dubbele” ronden gespeeld volgens Zwitsers systeem (zie ook “Indeling”).
  2. De bedenktijd bedraagt 5 minuten per persoon per partij.
  3. Er wordt gespeeld volgens de FIDE regels voor snelschaak. Artikel B4 van aanhangsel B. Regels voor Snelschaak is van toepassing.

2 Groepen

  1. Er wordt gespeeld in twee gescheiden groepen.
  2. Tot de A-groep worden alle teams toegelaten. Tot de B-groep worden alleen teams toegelaten met een gemiddelde rating (indien 5 spelers, hoogste 4 ratings van een team!) van 2000 of lager.
  3. Alle spelers van het team moeten lid zijn van de inschrijvende vereniging (extern voor de club uitkomen is niet verplicht!).
  4. Voor het bepalen van genoemde gemiddelde rating worden achtereenvolgens gebruikt:
    1. de FIDE-snelschaakrating van 1 april 2018
    2. indien deze niet beschikbaar is; de FIDE-rapidrating van 1 april 2018
    3. indien deze niet beschikbaar is; de (gewone) FIDE-rating van 1 april 2018
    4. indien deze niet beschikbaar is; de KNSB-rating van 1 februari 2018
  5. De winnaar van de A-groep mag zich Nederlands Kampioen Snelschaken voor Clubteams 2018 noemen.

3 Opstelling van de spelers

  1. Een team bestaat uit 4 spelers die gelijktijdig een wedstrijd spelen. Een vijfde speler mag als reserve aan het team worden toegevoegd. Alle spelers moeten lid zijn van de betreffende vereniging.
  2. Van de opgegeven bordvolgorde mag niet worden afgeweken. Wanneer één van de basisspelers niet aan een wedstrijd deelneemt, speelt de reservespeler op het 4e bord.
  3. Elke speler is maar speelgerechtigd voor één team.

4 Verloop van de wedstrijden

  1. Elke (dubbele) ronde bestaat uit twee wedstrijden, die direct na elkaar worden gespeeld.
  2. De eerste wedstrijd heeft het eerstgenoemde team wit aan bord 2 en 4, de tweede wedstrijd aan bord 1 en 3.
  3. De matchpunten worden voor beide wedstrijden apart bepaald.

5 Indeling

  • Er wordt gespeeld volgens Zwitsers systeem. De indelingen worden met de computer of handmatig gemaakt op basis van matchpunten, bordpunten en lotingsnummer.
  • De indeling wordt gemaakt op basis van de stand na de eerste wedstrijd in een (dubbele) ronde, om het toernooiverloop te bespoedigen. Uitzonderingen:
    1. De slotronde wordt ingedeeld op basis van de volledig bijgewerkte stand.
    2. Indien de actuele stand op tijd beschikbaar is, wordt deze gebruikt voor de indeling.

6 Aanwezigheid

  1. Het toernooi wordt geopend om 10.15 uur; de eerste ronde begint om 10.30 uur. Ingeschreven teams dienen zich voor 10.00 uur aan te melden.
  2. Indien een team te laat is voor de eerste ronde, zal dat team daarvoor een reglementair verlies toegekend krijgen. Indien een team ook bij aanvang van de tweede ronde nog niet aanwezig is, zal het uit de stand worden verwijderd.
  3. Van het hierboven gestelde kan uitsluitend worden afgeweken, indien de organisatie tijdig van de vertraging op de hoogte is gebracht middels een aan de teamleider bekend gemaakt telefoonnummer. In dat geval zal het team voor elke afwezige ronde een reglementair verlies toegekend krijgen.

7 Prijsverdeling

  1. Voor het bepalen van de winnaars van een beker worden de volgende criteria gehanteerd:
    a. Het aantal behaalde matchpunten
    b. Het aantal behaalde bordpunten
    c. De weerstandspunten
    d. De Sonneborn-Berger punten
    e. Het onderling resultaat
    f. Loting
  2. Geldprijzen worden gedeeld, indien meerdere teams hetzelfde aantal match- en bordpunten hebben behaald.
  3. Een team kan slechts één prijs winnen. Er zijn per groep drie prijzen beschikbaar.
  4. Het staat de organisatie vrij om extra prijzen uit te reiken, waarvoor het bovenstaande niet van toepassing is.
  5. Niet bij de prijsuitreiking opgehaalde prijzen vervallen aan de organisatie.

8 Aanvullende Bepalingen

  1. Mobiele telefoons dienen uitgeschakeld te worden. Het afgaan van een mobiele telefoon in de speelzaal zal worden geïnterpreteerd als hinderen van de tegenstander en zal leiden tot verlies van de betreffende partij. Indien iemand absoluut noodzakelijk bereikbaar moet zijn, kan contact worden opgenomen bij de wedstrijdleiding.
  2. Roken in de speelzalen is niet toegestaan.
  3. In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de toernooileiding.
  4. Tegen een beslissing van de wedstrijdleider kan beroep worden aangetekend bij de toernooileiding, die bindend uitspraak doet.

Opmerkingen

  • Mat beëindigt de partij onmiddellijk. De partij is verloren voor diegene wiens Koning mat staat, ook al blijkt vervolgens dat een of beide vlaggen zijn gevallen
    (mat moet volgens art 5.1 bereikt worden met een reglementaire zet).
  • Koning slaan wordt beschouwd als een onreglementaire zet
  • De partij is remise als een stelling is ontstaan waarin geen van beide spelers de koning van zijn tegenstander mat kan zetten met welke reeks van reglementaire zetten dan ook. Men zegt dat de partij in ‘een dode stelling’ eindigt. Dit beëindigt de partij onmiddellijk, onder voorwaarde dat de zet waarmee de dode stelling werd bereikt, reglementair was.
  • Aanraken is zetten als reglementaire zet mogelijk is.
  • Losgelaten is gezet, tenzij het een onreglementaire zet betreft.
  • Als men een pion laat promoveren, dan is de keuze voor een nieuw stuk definitief als het nieuwe stuk het promotieveld heeft aangeraakt. Dus een Toren blijft een Toren, ook als die op zijn kop staat, en geen Dame zoals dat vroeger gebruikelijk was.
  • Met dezelfde hand de klok indrukken als waarmee je de stukken aanraakt
  • De klok blijft staan op de plaats waar hij nu staat (zwart hoeft niet te beslissen waar de klok staat, nu kunnen de arbiters de klok zien)
  • Klok en stukken humaan behandelen (niet op klok slaan)
  • Stukken die omvallen in je eigen tijd recht zetten en op het juiste veld plaatsen
  • Mobiele telefoon uitschakelen, als hij afgaat (geluid maakt) is de partij verloren